En sjusket jobansøgning placerer dig direkte i ’dur-ikke’-bunken. Se de tre værste sjuskefejl her og hør, hvorfor netop de ødelægger din chance for at komme til jobsamtale. Find ud af, hvad de tre sjuskefejl er på JobFinder.

Som rekrutteringskonsulent ser Birgit O’Sullivan jævnligt, hvem ansøgningen tidligere har været stilet til. Virksomhedens navn er rigtig nok i indledningen, men længere nede i teksten står der mærkelig nok et andet firmanavn. Eller hvad med stillingen som application engineer, der pludselig bliver kaldt udviklingsingeniør?

Copy-paste er en kærkommen hjælpende hånd, når du bruger det opmærksomt. Men husk, at hver ansøgning er ny og skal læses grundigt igennem, før du sender den. Når der er mange ansøgere, skal der ikke mange sjuskefejl til, før du bliver sorteret fra. Uretfærdigt? Ja, måske. Men du sender nogle stærke og uheldige signaler, når ansøgningen ikke er læst grundigt igennem.

Læs også: Sådan kommer din ansøgning øverst i bunken

Modtagere af en sjusket ansøgning og et sjusket cv vil uvægerligt stille sig selv tre spørgsmål:

  • Er ansøgeren overhovedet interesseret i jobbet, eller skal der bare sendes en vis mængde ansøgninger ud for at tilfredsstille en a-kasse?
  • Er ansøgeren i almindelighed sløset, så vedkommende helst skal mandsopdækkes af en leder eller kollega for at sikre, at kvaliteten er på plads, før arbejdet sendes videre?
  • Er der tale om en form for arrogance, som kommer af, at medierne fortæller, hvordan virksomheder skriger på ingeniører – underforstået, at du får et job uanset hvad?

Copy-paste er en farlig cocktail, hvis du ikke følger den op af en vaks og opmærksom læsning af ansøgning, cv og følgemail. Gør du til gengæld det, er copy-paste-funktionen en velsignelse ved såvel jobsøgning som i jobbet.

Brug LinkedIn med omtanke

LinkedIn er et fremragende værktøj – også til jobsøgning. Men det skal bruges rigtigt. LinkedIn indbyder til sjusk og dovenskab, fordi du kan nøjes med at trykke på en enkelt knap – og så har du sendt en ansøgning af sted. Men der skal generelt en større indsats til for at gå videre.

Send altid et følgebrev eller en ansøgning med din LinkedIn-profil. På den måde skiller du dig ud og viser, at du er en seriøs ansøger. Du har selvfølgelig tjekket virksomhedens hjemmeside, og din ansøgning er målrettet jobbet. Du skal med andre ord udvise nøjagtig samme seriøsitet, som hvis du reflekterer på et stillingsopslag i en avis eller på Jobfinder.

Som headhunter oplever Birgit O’Sullivan, at der kommer rigtig mange ansøgninger via LinkedIn. Er opslaget på engelsk, kan der komme i hundredevis – særligt fra udlandet, og rigtig mange af dem ryger hurtigt over i bunken af irrelevante, f.eks. ansøgninger fra kandidater, der knap nok er færdige med deres uddannelse, men alligevel lægger billet ind på en stilling som Technical Manager. Det er sjusk af værste skuffe og spilder både din egen og din potentielle arbejdsgivers tid.

Læs på lektien

Før du søger et job, så læs på lektien. Alt andet er sjusk. Kender du nogen, der arbejder der, så tal med dem om virksomheden. Undersøg hjemmesiden. Tjek virksomhedens tilstedeværelse på de sociale medier. Skim årsrapporten. Er der sorte eller røde tal på bundlinjen? Hvad er deres hovedudfordringer?

Når du har læst på lektien, undgår du floskelagtige indledninger som:

’Jeg søger jobbet som salgsingeniør i xx, fordi jeg har hørt, at I er en rigtig god arbejdsplads med stærke produkter på det globale marked, hvor man får spændende arbejdsopgaver og mulighed for at udvikle sig …’.

Ikke så heldigt, hvis virksomheden kun er på det danske marked, har røde tal på bundlinjen og har afskediget 20 procent af staben det sidste år. Salgsingeniøren skal åbne døre til udenlandske markeder, back office assistance er sparet væk – og efteruddannelse bliver der intet af på den korte bane.

Så læs på lektien, og undgå sløseri i ansøgningen. Det er meget lettere at koble dine særlige kompetencer til virksomhedens behov i din ansøgning, når du har læst op på virksomheden. Kommer du til samtale, udstråler du seriøsitet og engagement, når du adresserer dine bekymringer og spørger ind til virksomhedens udfordringer.

Bragt hos JobFinder d.2.12.2014.